Współpraca Wydziału Elektrycznego PW i Microsoft w nowym projekcie dydaktycznym
Wprowadzenie do aplikacji i rozwiązań opartych o Sztuczną Inteligencję i Microsoft Azure oraz aplikacje i rozwiązania oparte o Sztuczną Inteligencję na Microsoft Azure - to nowe przedmioty na studiach pierwszego i drugiego stopnia dla studentów Informatyki Stosowanej.
Zajęcia są efektem programu Future Ready realizowanego przez Wydział Elektryczny Politechniki Warszawskiej wspólnie z Microsoft oraz partnerami EY, Lingaro, Semantive, PKO PB oraz 3Soft. Mają być też pierwszym krokiem do tego, by już na etapie kształcenia przekazywać przyszłym ekspertom, w jaki sposób wykorzystywać możliwości technologii sztucznej inteligencji, która coraz śmielej wkracza niemal w każdą przestrzeń życia.
„Nowe przedmioty w naszej uczelni są kierowane do studentów Informatyki Stosowanej. Mimo, że z technologią jesteśmy za pan brat, to mamy świadomość, że wkraczamy w nowy etap. Od początku przyświeca nam jednak jeden cel - przygotować naszych studentów do tego, by w zawodowym życiu mogli odkrywać i zdobywać cele, na których im zależy. By mogli piąć się po szczeblach kariery w przekonaniu, że dostali edukację na miarę czasów, a to czego nauczyli się na studiach mogą teraz zastosować w pracy” - mówił dr inż. Włodzimierz Dąbrowski, Prodziekan ds. Studiów na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej.
Program Future Ready, w ramach którego realizowane będą nowe przedmioty ma za zadanie dotrzeć do wszystkich tych, którzy pracują lub chcą pracować w zawodach cyfrowych bazujących na współczesnych technologiach. Misją Microsoft jest przeszkolenie aż 150 tys. osób oraz zapewnienie wsparcia i dostarczenia rozwiązań, które pozwolą stworzyć Polską Dolinę Cyfrową.
„Nowe przedmioty na studiach w Politechnice Warszawskiej będą okazją do przekazania wiedzy oraz zbudowania od podstaw kompetencji związanych z Microsoft Azure i AI. Będziemy chcieli odpowiadać na pytania i pokazywać, w jaki sposób takie technologie jak chmura czy sztuczna inteligencja znajdują realne odzwierciedlenie w świecie, do czego i w jaki sposób mogą być wykorzystywane oraz co zrobić, by czerpać z nich jak najwięcej możliwości, które będzie można wykorzystać w zawodowej karierze” mówi Diana Oleksiuk, Azure Solution PMM w Microsoft Polska.
Od ponad pół roku każdy człowiek, w każdym zakątku świata żyje, pracuje i uczy się w zupełnie innym świecie. Skok w rozwoju cyfrowym, który wcześniej - przez ekspertów - szacowany był na zrealizowanie się w około 2 lata, nagle dokonał się w 2 miesiące. Zdalne i hybrydowe modele pracy czy edukacji na stałe wpisały się w przestrzeń funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych. Umożliwiają to platformy i usługi cyfrowe, które ciągle są rozwijane, ulepszane i dostosowywane do potrzeb użytkowników.
„Przez lata panowało w studentach, ale też w ogóle - społecznie przekonanie, że prawdziwego doświadczenia nabiera się dopiero w pracy. Chciałabym to odwrócić. Jestem doktorantką na Politechnice Warszawskiej. Skończyłam tu studia inżynierskie i magisterskie i wiem, że najważniejsze są chęci oraz konsekwencja w dążeniu do celu już od pierwszych dni na studiach. Im wcześniej będziemy mogli nauczyć się takich rozwiązań jakimi są nowe technologie, tym później łatwiej będzie nam zaadoptować je w zawodowym życiu. Nie chodzi przecież o to, by być zawsze przygotowanym na wyzwania i zaskoczenia, które niesie ze sobą świat. Chodzi o to, by umieć je przewidywać i odpowiadać na nie, kiedy już się pojawią” mówiła Estera Kot, doktorantka na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej.
Nowe przedmioty w ramach zajęć z Informatyki Stosowanej na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej ruszyły 1 października 2020 roku. Zajęcia są współprowadzone przez ekspertów z firm będących partnerami technologicznymi programu, które również definiują tematy projektowo-badawcze dla uczestników kursu. Studenci pracują w kilkuosobowych zespołach, a na najbardziej zaangażowanych czeka także program stażowy, który ma za zadanie dodatkowo rozwinąć i poszerzyć wiedzę z zakresu technologii chmury i sztucznej inteligencji.
Koordynatorami projektu ze strony Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej są mgr inż. Estera Kot, doktorantka WE PW oraz dr inż. Włodzimierz Dąbrowski, profesor uczelni, Prodziekan ds. Studiów WE PW.
Źródło: Wydział Elektryczny PW